Co Nowego?

ZAKŁAD STOLARSTWA ARTYSTYCZNEGO Szymon Skóra

Address:
ul. Kościuszki 101,
39-200 Dębica

M: 600353936

Sprzęty Samorodne


DSC_4758_resizeDSC_8312_resize

DSC_7651_resizeDSC_1374_resize

DSC_4224_resizeDSC_6069_resize

 

Samorodne przedmioty drewniane to z perspektywy historycznej najbardziej pierwotna forma użytkowego wykorzystania drewna. Fragmenty pni i gałęzi w swoim naturalnym kształcie obecne były od zarania dziejów w budownictwie i do wyrobu różnych sprzętów użytkowych: meble, narzędzia rolnicze, broń, itd. Inspirując się w pewnym stopniu tzw. pierwotnym i ludowym sprzętem samorodnym, podstawową formą wytwórstwa warsztatu są produkty o kształtach stylizowanych na naturalistyczne (tzw. kształt samorodny – ang. Log Furniture). Głównymi założeniami jest jak najwyższa jakość użytych materiałów – drewno twarde cenionych gatunków jak: jesion, czereśnia, orzech, dąb, robinia, środki lakiernicze, żywica epoksydowa, mosiądz, chromonikiel, kamienie półszlachetne i inne materiały artystyczne, a także jak najwyższa staranność i dokładność wykonania przy pomocy tradycyjnych technik stolarskich i charakter poszczególnych produktów artystyczny, autorski i unikalny.

DSC_6315_resizeDSC_2497

DSC_0741_resizeCIMG8182_resize

Wyroby są głównie na indywidualne zamówienie, a także gotowe dostępne od ręki. Ze względu na długotrwały, pracochłonny i wieloetapowy proces wykonania projektu, zgodnie z tradycją rzemiosła, zaczynając od surowej tarcicy – czas wykonania zamówienia to najczęściej minimum 2-3 miesiące. Ze względów technicznych i lokalowych głównie są to wykonania mało i średnio-gabarytowe, maksymalna długość elementów wynosi około 2.3 metra, a waga wyrobów lub ich elementów w granicach 50kg.

Ogólnie, są to elementy wykończeniowe (blaty, karnisze, listwy, deski ozdobne) mało i średnio gabarytowe meble (półki, regały, szafki, biurka, ławki stoły i inne), dekoracyjny sprzęt i przedmioty drewniane użytku domowego (wieszaki, lampy, przedmioty kuchenne, ozdoby ścienne, itd.), instrumenty muzyczne didgeridoo i inne autorskie projekty – wykonane z różnorodnych fragmentów i rodzajów drewna twardych gatunków liściastych o interesującym, niełatwym w obróbce układzie słojów. Ostateczna forma i wygląd zależy najbardziej od preferencji zamawiającego, a ja ze swojej strony staram się nie zamykać sztywno w żadnym z określonych stylów, nie tworzyć replik i stylizacji na typowe antyki lub rękodzieło ludowe, lecz projekty całkowicie autorskie.

Blaty, deski kuchenne i ozdobne, półki, parapety

na wymiar z desek typu rustykalnego, z bogatym urozmaiconym usłojeniem, monolity lub dobierane starannie rysunkiem i klejone po szerokości żywicą epoksydową, pęknięcia i sęki wypełniane żywicą epoksydową. Krawędzie, naturalne, proste lub krzywoliniowe, wykończenie gładkie, szczotkowane lub inne, kolor naturalny lub barwione na różne sposoby, powłoka najczęściej lakierowana lub olejowa.

DSC_9820_resizeDSC_8364_resize

DSC_2002_resizeDSC_0281_resize

DSC_9713_resizeCIMG8094_resize

DSC02308_resize20190404_172707_HDR_resize

Konstrukcje Ramowe – ramy, lustra, łóżka

wykonywane na wymiar z  listew, belek o prostokątnym przekroju, z częściowo naturalnymi krawędziami lub całkowicie okrągłych elementów – gałęzi, konarów i pni. Naturalne kształty i powierzchnie drewna są okorowane i najczęściej szczotkowane, połączenia czopowe klejone żywicą epoksydową

CIMG8292_resizeDSC_0194_resize

DSC_6873_resizeDSC_5271_resize

Konstrukcje Szkieletowe – krzesła, stoły, regały

szczegóły konstrukcji, stylistyka i wykończenie drewna w zależności od zamówienia, wymiary zasadnicze jak np. wysokość najczęściej w okolicach normatywów meblowych, powierzchnie użytkowe jak blaty i siedziska zazwyczaj lakierowane. Połączenia elementów na drewniane czopy klejone żywicą epoksydową, nóżki mebli podklejone specjalnym filcem.

20180929_160629_resize20190802_101616_resize

DSC_9642_resizeCIMG7466_resize

DSC_7697_resizeDSC_2384_resize

DSC_1237_resize20180907_171033_resize

 

Konstrukcje Skrzyniowe – Szafki, skrzynki, chlebaki i inne pojemniki

szczegóły i przeznaczenie konstrukcji, stylistyka i wykończenie zależy od zamówienia, połączenia elementów klejone na czopy żywicą, dostępne są uchwyty drewniane autorskie. Okucia zamawiane wg. upodobań z dostępnych na rynku.

DSC_2831_resizeDSC_2729_resize

CIMG9115 (2)_resizeDSC_5141_resize

DSC_4980_resizeDSC_3462_resize

 

Przybory kuchenne i inne użytkowe

wyroby gotowe i na zamówienie. Różne drewniane przedmioty do użytku w kuchni, jak łopatki, łyżki, miski, tace i podstawki z plastrów pni. Poza tym, wieszaki, tarcze zegarów i inne. Sprzęty formowane z litej bryły drewna, rzeźbione, wykańczane i najczęściej olejowane.

DSC_0905_resizeDSC_0724_resize

CIMG9784_resizeDSC_0832_resize

DSC_9495_resizeDSC_0347_resize

DSC_4395_resizeDSC_0659_resize

DSC_2154_resize20181031_125733_HDR_resize

Przedmioty ozdobne

Ozdobne elementy wykończenia wnętrza, ścienne lub wolnostojące. Formowane z litej bryły drewna lub klejone z wielu elementów typu scrapwood. Kształty często zaoblone, powierzchnia gładka, szczotkowana lub dłutowana.

DSC_0643_resizeDSC_1451_resize

DSC_5585_resizeDSC_0049 (2)_resize

 

Karnisze Tradycyjne

Drewniane karnisze na wymiar, składające się z listwy, profilowanych wsporników bocznych i drążków do zawieszenia zasłon. Różne rodzaje drewna i wykończeń, maksymalna długość 2.3m, zamówienie minimalnie 2-3 sztuki.

DSC_1483_resizeDSC_1330_resize

20180914_105614_resizeCIMG9699_resize

Lampy

Wolnostojące, lub wiszące. Konstrukcja i styl w zależności od upodobań, przewód we wnętrzu ramienia lampy, klosz dobierany oddzielnie lub autorski z tykwy lub drewna.

_DSC0093_resizeCIMG6711_resize

_DSC0011_resizeDSC_6965_resize

Didgeridoo

Pomimo że wytwarzanie didgeridoo  zeszło na boczny tor,  profesjonalnym wyrobem tych instrumentów zajmuję się od około 15 lat, za cel stawiam sobie jak najstaranniejsze wykonywanie instrumentu, uzyskanie jak najbardziej harmonijnego kształtu tuby i najstaranniejsze wykończenie wewnętrznych powierzchni  co przekłada się na wyjątkowo czysty ton główny, bez drgań harmonicznych.

Używam pni młodych drzewek sezonowanych ok. 5 lat, twardych gatunków – robinii, jesionu, dębu, drzew owocowych, grabu i klonu. Przecinane są na pile taśmowej o drobnym uzębieniu, wydłubane połówki mają idealnie gładką powierzchnię i równą grubość ścianek, są klejone elastyczną mieszanką epoksydową. Didgeridoo zakończone jest drewnianym ustnikiem wyprofilowanym z pnia. Impregnowane od środka naturalnym środkiem własnej recepty na bazie wosku pszczelego, od zewnątrz odpornym na uszkodzenia i czynniki chemiczno-biologiczne lakierem.

Cena zamówionego instrumentu zależy od długości i szerokości tzw. dzwonu przy wylocie, a także od gatunku drewna i ewentualnych dodatkowych zdobień, np. malowane/rzeźbione motywy, intarsje kamieni półszlachetnych lub elementów metalowych. Orientacyjnie ceny didgeridoo z wykończeniem w naturalnym kolorze drewna bez “upiększeń” przedstawiają się następująco:

Didgeridoo dł. 110-135 cm z dzwonem o średnicy 8-10cm :        500-600zł

Didgeridoo dł. 110-130 cm z dzwonem o średnicy 11-18cm:       600-800zł

Didgeridoo dł. 140-175 cm z dzwonem o średnicy 12-18cm:       800-1000zł

Didgeridoo dł. 180-210 cm z dzwonem o średnicy 12-18cm:       1000-1400zł

Didgeridoo dł. ponad 200cm z dzwonem o średnicy 15-25cm (lub jeszcze szerzej): 1500-2000zł

Poniżej znaleźć można garść podstawowych informacji dotyczących didgeridoo, jego dźwięku, gry, materiałów i technologii wykonania.

DSC_9321_resizeDSC_3922_resize

CIMG7826_resizeDSC_5113_resize

CIMG2407_resizeDSC_3897_resize

INSTRUMENT

Didgeridoo jest etnicznym instrumentem dętym Aborygenów z Australii, muzykolodzy klasyfikują go jako aerofon i według wielu źródeł jest to najstarszy instrument muzyczny świata. Angielskie, didgeridoo pochodzi od Irlandzkiego dudaire dubh, czyli po polsku “czarny trębacz”, a wśród aborygenów, którzy właśnie są czarni, najbardziej rozpowszechniona nazwa to yirdaki, używana też powszechnie poza Australią zamiennie z didgeridoo. Jest to po prostu wydłubana od środka drewniana tuba z jednej strony węższa z drugiej szersza, w Australii tradycyjnie wyrabiana z Eukaliptusa wydrążonego od środka przez termity. Współcześnie jednak didgeridoo wykonuje się z gałęzi lub bardziej młodych pni jakiegokolwiek gatunku drzewa, dających instrumentom różne właściwości rezonansowe w zależności od struktury danego gatunku drewna.

Technika grania jest tutaj inna niż na klasycznych instrumentach dętych, czy polskich ludowych odpowiednikach didgeridoo jak ligawka albo trąbita, a polega to na tym, że zamiast dmuchać, usta razem z rurą trzeba wprowadzić w charakterystyczne rezonujące drgania, które się potem w różny sposób moduluje, jednocześnie w czasie grania biorąc co jakiś czas oddech przy pomocy techniki tzw. oddechu kołowego. Sam dźwięk można by jakoś porównać do brzęczenia bardzo dużej pszczoły.

TECHNOLOGIA

CIMG2425_resizeCIMG9637_resize

20190417_111541_resizeCIMG2464_resize

CIMG2473_resizeCIMG0810_resize

Didgeridoo można zrobić z każdego gatunku drzewa, nawet z bambusa, z łodygi barszczu arcydzięgla i tworzyw sztucznych i każde będzie jakoś tam grało, różne są też opinie na temat przydatności tego czy innego surowca na rurę, ja przedstawię moją i powiedziałbym, że raczej ogólnie przyjętą.

Brzęczący dźwięk instrumentu bierze się z tego, że drewno rezonuje pod wpływem bardzo szybkich uderzeń drgających warg grającego i właśnie struktura materiału decyduje w dużym stopniu o tym, jaki dźwięk się uzyska. Drewno im jest twardsze tym czystszy i bardziej wyrazisty jest dźwięk główny i tym mniej ma tak zwanych drgań harmonicznych, które go przytłumiają. W praktyce znaczy to tyle, że z didge z twardego drewna można mieć większe pole manewru, więcej, czyściej i precyzyjniej zagrać, czyli że nawet minimalne wyrafinowane modulacje są wyraźnie słyszalne, gdzie przy rurach z miękkiego drewna i drzew iglastych często nie słychać różnicy właśnie przez drgania harmoniczne. Didge z drewna miękkiego mają dźwięk właśnie miękki, spokojny i wytłumiony, który co niektórym mimo wszystko nawet bardziej odpowiada i często robi się z tego drewna instrumenty do medytacji, jednak do profesjonalnej gry, w domu, koncertowej czy studyjnej dużo bardziej moim zdaniem nadają się twardsze gatunki. No a tanie rurki z bambusa czy arcydzięgla raczej nie oszałamiają głębią dźwięku i są dobre tylko na początek i to tylko dla osób, które chcą najpierw popróbować czy w ogóle mają ochotę uczyć się więcej grać bez wydawania większej gotówki.

Dlatego właśnie do instrumentów didgeridoo używam drewna twardego, min. akacji, jesionu, dębu, orzecha, drzew owocowych, grabu i klonu.  Używane są pnie młodych drzewek, sezonowane ok. 5 lat. Następnie pień koruję, profiluję strugami do odpowiedniego kształtu, i rozszczepiam wzdłuż na połówki piłą taśmową z cienkim brzeszczotem, wybieram drewno z każdej z nich i poleruję, tak żeby ścianki miały równą grubość. Potem zabezpieczam wnętrze połówek specjalnym środkiem własnej receptury na bazie wosku pszczelego. Połówki sklejam żywicą epoksydową na bazie wyjątkowo elastycznego utwardzacza. Spoina jest bardzo odporna na wilgoć, chemię i czynniki biologiczne.  Ostatecznie didge starannie wygładzam i w zależności od konkretnego egzemplarza wykańczam powierzchnię, np. barwiąc bejcą, maluję motyw farbami, używając metali nieżelaznych lub kamieni półszlachetnych albo w inny sposób zdobię i pokrywam warstwą lakieru odpornego na uszkodzenia i czynniki biologiczno-chemiczne.

CIMG9817_resizeCIMG9127_resize