Co Nowego?

ZAKŁAD STOLARSTWA ARTYSTYCZNEGO Szymon Skóra

Address:
ul. Kościuszki 101,
39-200 Dębica

M: 600353936

Warsztat


Pomysł na działalność w dziedzinie artystycznej obróbki drewna powstał z zamiłowania do ręcznej pracy, dbałości o szczegóły i perfekcjonizmu, po latach samokształcenia, zgłębiania fachowej literatury, zbierania doświadczeń praktycznych w tartakach i zakładach stolarskich oraz wykonywania niekomercyjnych projektów w drewnie.

20180925_154921_resize20190913_114036_HDR_resize

DSC_3762_resize20180927_164355_resize

 

Warsztat znajduje się w Dębicy na Podkarpaciu i z założenia jest domowym zakładem rzemieślniczym, nastawionym na indywidualne podejście do wyrobu i klienta, produkty unikalne i autorskie, ze znacznym nakładem ręcznej pracy przy projektowaniu, kształtowaniu drewna, wykończeniu powierzchni i zdobieniu.

DSC_9065_resizeDSC_9002_resize

CIMG9329_resizeDSC_6912_resize

Zajmuję się wyrobem solidnych, trwałych sprzętów drewnianych o jak najwyższej jakości wykonania, wykończenia powierzchni i użytych materiałów oraz kształtach stylizowanych na naturalistyczne, tzw. Samorodne (ang. Log Furniture) z litego drewna twardych, gatunków drzew liściastych o wyraźnym dekoracyjnym wybarwieniu i usłojeniu -  Dąb, Jesion, Orzech, Robinia, Wiąz, Czereśnia i inne gatunki owocowe.

DSC_7825_resizeCIMG3740_resize

DSC_9116_resize20190201_101818_HDR_resize

Proces wytworzenia wyrobu jest długotrwały, pracochłonny, wieloetapowy i zaczyna się od surowego, suchego i okorowanego drewna, najczęściej od tzw. tarcicy.

DSC_9607_resize20180630_151939_resize

20190305_160905_resize20191118_085642_resize

W skrócie i uproszczeniu, proces technologiczny rozpoczyna się wykonaniem projektu a następnie wybraniem materiału ze składu i wstępną, zgrubną obróbką ręczną i maszynową przy pomocy  m.in. piły łańcuchowej, tarcz rzeźbiarskich, piły stołowej tarczowej i taśmowej, siekiery, ośnika i dłut ręcznych. Następnie wyprowadza się wymagane płaskie powierzchnie bazowych elementów, kąty i dokładne wymiary brył przez struganie drewna. Kolejne etapy to naniesienie pozostałych wymiarów, wykonanie połączeń, gniazd, frezów, otworów, itp. Klejenie większych elementów, całych wyrobów i wypełnianie drewna przeprowadzam wyłącznie za pomocą żywicy epoksydowej, przez co trwałość konstrukcji jest nieporównywalnie wyższa od tradycyjnego białego kleju. Kolejnym etapem jest staranne wykończenie powierzchni drewna pod wykończenie – szlifowanie i polerowanie. Ostatecznym krokiem jest nałożenie powłoki zabezpieczającej drewno i artystyczna stylizacja przy pomocy różnorodnych materiałów zdobniczo-lakierniczych, jak najwyższej jakości, obejmujących m.in. kamienie półszlachetne, metale nieżelazne, farby akrylowe, środki barwiące, wosk pszczeli, oleje, politury, lakiery syntetyczne.

20181006_143253_resizeDSC_8943_resize

DSC_8852_resize20190328_083701_resize

20190710_123041_resize20190831_135454_resize

DSC_7922_resizeCIMG5175_resize

20181019_162758_resizeDSC_7755_resize

CIMG5942_resizeCIMG2496_resize

 

Stosuję różnorodne metody obróbki drewna z tzw. „wolnej ręki” za pomocą profesjonalnych narzędzi i elektronarzędzi ręcznych, jak rzeźbienie, postarzanie, szczotkowanie, a także wiele metod wykańczania powierzchni i artystycznej stylizacji, zarówno tradycyjnymi naturalnymi i nowoczesnymi syntetycznymi środkami nakładanymi na drewno – malowanie konkretnych motywów, politurowanie, woskowanie, intarsję kamieni i metali w drewnie.

DSC_8700_resizeDSC_5225_resize

 

Staram się każdorazowo wykonać unikalny wyrób, nadać wyjątkowy kształt, starannie dobrać rysunkiem elementy składowe, wyeksponować naturalną, okorowaną powierzchnię drewna, różne ciekawe usłojenie jak twardzicę, sęki, faliste słoje i inne niełatwe w obróbce fragmenty.